Langsung ke konten utama

Besi kuning an-nahl (Wasi Kuning Tabuan Pipit)

BESI KUNING AN-NAHL
(ASAHAN BESI KUNING)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين..

BESI KUNING AN-NAHL atau kami menyebutnya juga dengan panggilan ASAHAN BESI KUNING. Dalam Bahasa Melayu Banjar ia di kenali sebagai WASI KUNING TABUAN PIPIT iaitu Besi Kuning yg memiliki keunikan tersendiri & dikenalpasti hanya terdapat di daerah2 tertentu sahaja. BESI KUNING jenis ini termasuk Tuah Khazanah Alam kerana ia hanya dapat ditemui di dalam sarang tebuan pipit yang sudah sangat tua & tidak semua sarang tebuan menyimpan Besi Kuning tsbt.

Tebuan Pipit termasuk salah satu daripada 20,000 spesis LEBAH di dunia. Kita sedia maklum LEBAH merupakan ciptaan ALLAH yg mulia & kerana itu nama, struktur kerajaan serta pola kerja LEBAH di abadikan di dalam AL-QURAN di dalam surah yg ke 16 iaitu AN-NAHL yg bermaksud LEBAH.

وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ (68) ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآَيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (69)
Dan TUHANMU mewahyukan kepada LEBAH: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia."
Kemudian makanlah dari tiap-tiap buah-buahan dan tempuhlah jalan TUHANMU yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran TUHAN) bagi orang-orang yang memikirkan. (QS. An-Nahl: 68-69)

Penyebutan nama LEBAH dalam AL-QURAN merupakan indikasi banyaknya pesona, keajaiban & rahsia yang terkandung di sebalik penciptaannya. Luarbiasanya struktur Kerajaan LEBAH & keajaiban yg ada padanya sehingga dalam sebuah hadits, NABI MUHAMMAD SAW mengibaratkan kaum muslimin bagaikan seekor LEBAH. Malah dalam beberapa peristiwa penerimaan wahyu, ada di mana BAGINDA SAW menyifatkan ia kedengaran seperti dengungan LEBAH. Tentu saja isyarat2 ini menyimpan maksud tersembunyi sesuatu yg berhubung dgn dimensi LEBAH. Maka semakin di lakukan pengkajian & penelitian, akan satu persatu muncul keajaiban LEBAH.

Ribuan hikmah yang terdapat pada LEBAH & tentu saja bukan sebatas pengetahuan umum tentang LEBAH yg hanya berhubungan dgn pengambilan madu untuk manfaat perubatan semata2. Itu baru salah satu dari sekian banyak hikmahnya sedangkan bagi Ulama' & Hukama' mereka tidak pernah berhenti membuat kajian sesuatu yg di wahyukan ALLAH khususnya berhubungan dgn LEBAH ini. Maka salah satu penemuan yg dirahsiakan & hanya beredar di kalangan Ahlul Khowas adalah BESI KUNING yg diperolehi daripada LEBAH atau spesifiknya TEBUAN dalam konteks ini.

TEBUAN PIPIT adalah sejenis LEBAH penyengat yang sangat berbisa manakala besi kuning merupakan batu tempat di mana tebuan2 tsbt mengasah sengatnya atau diibaratkan sebagai tempat asahan pedang2 perajurit perang Tebuan. Ia digunakan oleh semua perajurit tebuan pipit sehingga dari proses asahan tsbt mereka memiliki daya tahan, ketangkasan & penghasilan racun yg boleh membunuh musuh. Proses tsbt berlaku bertahun2 malah jika sarang yg benar2 tua menjangkau puluhan tahun atau lebih dari itu. Demikian sangat tersusun kerajaannya mempersiapkan segala hal dalam mempertahankan kedaulatannya.

BESI KUNING AN-NAHL di kalangan Pahlawan Bumi Kalimantan sangat  melagenda. BESI KUNING di pakai oleh para pejuang Kalimantan sejak ratusan tahun dulu lagi dalam melawan penjajah. Mereka sangat merahsiakannya agar ia tidak jatuh ke tangan musuh. Maka tidaklah hairan di zaman sekarang ini BESI KUNING sejenis ini sangat sulit diperolehi. Sepanjang pengamatan kami, belum pernah ada orang yg membahaskannya berbanding BESI KUNING kategori lain & paling banyak hanyalah Kepompong Besi Kuning dsb. Ini kerana rahsia BESI KUNING TEBUAN sangat terjaga melainkan hanyalah beredar di kalangan ahlinya semata2.

Apalagi proses pengambilan BESI KUNING AN-NAHL harus melalui riyadhah yg khusus sehingga di izinkan ALLAH. Kerana harus diingat bahawa LEBAH adalah haiwan yg menerima WAHYU ALLAH. Maka ia tidak akan bertindak melainkan sesuai perintah ALLAH. Termasuk menyerahkan ASAHAN BESI KUNING dari sarangnya..
وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ
Dan TUHANMU MEWAHYUKAN kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia." (QS. An-Nahl: 68)

Sebab itulah hanya tuah yg berpihak kepadanya saja seseorang akan mendapatkannya bilamana ia melakukan proses riyadhah tsbt secara benar & tepat dengan IZIN ALLAH.

KHASIAT & KEGUNAAN ..
BESI KUNING AN-NAHL:
1) Sebagai ikhtiar Jaga diri untuk perlindungan & keselamatan dari senjata tajam. InSyaALLAH dapat diuji dgn IZIN ALLAH.
Sebahagian para Pejuang terdahulu menjadikan BESI KUNING AN-NAHL sebagai susuk. Menurut mereka itu lebih efektif sebagai sarana kekebalan berbanding dijadikan azimat di luar badan. Bagaimanapun kami tidak mengesyorkannya kerana hal tsbt memiliki kesan sampingan yg kurang baik. Cukup di bawa saja & InSyaALLAH utk maksimakan kekuatannya ada cara yg akan kami ajarkan kepada pemaharnya. Tuah Kekebalannya adalah bersifat Alami iaitu kebal yg tidak bersumber dari proses pengisian oleh orang2 tertentu.

2) Aura perlindungan terhadap haiwan berbisa seperti sengatan tebuan, lipan, kala jengking dll dgn IZIN ALLAH.

3) Membantu menawarkan racun haiwan berbisa pada diri sendiri & orang lain. InSyaALLAH caranya akan diberitahu kepada pemahar.

4) Pelbagai manfaat yg lain DENGAN IZIN ALLAH.
TIDAK PERLU JAGAAN KHUSUS & TANPA PANTANG LARANG.

PERINGATAN:
SEGALA TUAH / KHASIAT BESI KUNING AN-NAHL YG KAMI SAMPAIKAN INI HANYALAH SEBATAS PERKONGSIAN RAHSIA KEBESARAN ALLAH TERHADAP CIPTAANNYA.
خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ۚ ذَٰلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ

Dan KAMI tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya tanpa hikmah. Yang demikian itu adalah anggapan orang-orang kafir; maka celakalah orang-orang kafir itu, kerana mereka akan masuk neraka. (QS. Shâd: 27)

SEGALA MANFAAT YG DIPEROLEHI DARIPADANYA ADALAH BERSUMBER DARI ANUGERAH ALLAH TERHADAP HAMBA2NYA & TERJADI ATAS IZINNYA.
الْأَرْضِ آيَاتٌ لِلْمُوقِنِينَ وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ
Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan ALLAH) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri; maka apakah kamu tidak memperhatikan? (QS. adz-Dzâriyât: 20-21)

KAMI DI ATAS AGAMA TAUHID & TIDAK MEMUJA APALAGI MENYEMBAH BENDA TERSEBUT MELAINKAN SEBATAS MENGAMBIL MANFAAT DARIPADA CIPTAAN ALLAH SEBAGAI KEIMANAN KAMI KEPADANYA.
فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat ALLAH sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):

“YAA RABB KAMI, TIDAKLAH ENGKAU MENCIPTAKAN INI DENGAN SIA-SIA, MAHA SUCI ENGKAU, MAKA PELIHARALAH KAMI DARI SEKSA NERAKA”. (QS. Ali ‘Imran: 190-191)

Komentar

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

BUNTAT/MUSTIKA IKAN BAUNG

Kami mendapatkan batu mustika ini dari seorang pemancing ikan sungai yang sudah senior. Ketika suatu malam sipemancing ikan itu memancing disungai martapura kal-sel, ia mendapatkan pancingannya seekor ikan yaitu ikan baung, setelah ikan itu mau dipotong kepalanya untuk mngeluarkan mata pancing nya tiba-tiba kekuar batu mustika itu yang memancarkan cahaya putih yang menyilaukan mata. Ada banyak variasi batu mustika ikan. dan semuanya memiliki khasiat meskipun terlihat buruk di mata manusia. Menurut org tua dulu, batu yg ada pada ikan ada 3 jenis. Yang pertama adalah mahkotanya yg mana akan ditemukan pada bagian kepala ikan, kedua yg dtemui pada tubuh ikan, biasanya pada bagian ekor dan yg ketiga di dalam perut ikan. Menurut cerita orang tua dulu yang paling berkualitas, adalah pada bagian kepala atau mulut, kemudian bagian ekor dan yang terendah di dalam perut. Menurut Kepercayaan orang tua dulu dari pedalaman suku dayak manyan fungsi / khasiat mustika atau buntat ikan adalah sepe

BUNTAT/GELIGA LABA LABA

BUNTAT/GELIGA Laba-Laba dipercaya berkhasiat untuk: -Pesugihan yang dapat menarik rejeki dengan usaha. -Keberuntungan dalam bermain judi,bermain tender,dan menanam saham. -Menghancurkan lawan/musuh bisnis yang berniat jahat. -Melancarkan usaha,dagang,kedai,perusahaan.pemborong,pertambangan. -Mengalahkan khodam / jin orang lain yang berbuat jahat. -Membangkitkan wibawa dan kharisma. Membuka power mata batin. -Membangkitkan dan menguatkan power spiritual. -Membangkitkan power tenaga dalam. -Membangkitkan power cakra dan prana untuk pengobatan. -Kepekaan Mendeteksi makhluk halus, jin dan hantu. -Kepekaan melihat alam ghaib/alam jin -Membangkitkan saudara ghaib.. -Meningkatkan derajat sosial dan harkat martabat. -Meningkatkan kepercayaan masyarakan dan pelanggan. -Meningkatkan kepercayaan orang agar mendukung anda. -Pagar anti kejahatan gendam dan hipnotis. -Mendatangkan ribuan khodam dan jadi sahabat. -Keselamatan dari ancaman marabahaya fisik dan ghaib. -Membangkitkan